Spänningen ökar när ekipagen mäter sina krafter i Joker Cup, den berömda hästhoppningstävlingen. Det ekipaget som snabbast kommer i mål vinner Joker Cup. Tärningen avgör farten – på galoppsträckorna kan man till och med komma upp i högre fart. Vägran och rivningar saktar ner ekipagen. Under spelets gång kan man plocka upp kort som både kan sakta ner och skynda på spelet. För ett felfritt hopp måste man klara hindret, annars får man gå tillbaka några rutor. Om man utesluts får man börja om från början med ett nytt ekipage. Plockar man upp ett Jokerkort ska man ta väl hand om det: Jokern hjälper ryttare som inte lyckas så bra att tygla olydiga hästar. Underhållning för mer eller mindre hästtokiga spelare.
Joker Cup
Testbetygen från tidningar görs om till en procentuellt värde för att det ska gå lättare att jämföra sällskapsspelen med varandra. T.ex. om ett spel har fått "4/5" i betyg så räknas detta om till 80 (%). Ett sällskapsspels sammanlagda testbetyg är genomsnittet av spelets alla testbetyg.
Du kanske också gillar
Om du är intresserad av Hitster tror vi också att dessa spel kan vara intressanta för dig:
- På resa: djurquiz – Ett frågespel om djur. En omgång tar ungefär 15 minuter och spelet passar alla från sju år.
- Rita och gissa helt upp och ner – Ett familje- och partyspel som går ut att rita saker på tid. Ni turas om med att rita saker upp och ner. Alla andra ska sedan gissa vad du ritat. Ett spel för 4–8 spelare, där en omgång tar ungefär 20 minuter att spela. Passar spelare från 8 år.
- Bezzerwizzer underhållning – Ett frågespel med hela 1600 frågor om underhållning. Det här frågespelet passar minst två spelare från 15 år.
- Codenames – Ett klurigt, strategiskt brädspel som går ut på att lösa ordgåtor och associera. Det lag som först kontaktat alla sina agenter vinner spelet. Passar 2–8 spelare från 14 år.